Koning Nestor had een slimme strategie om oorlogen te winnen. Niet voor niets gebruiken we de term ‘nestor’ nog steeds voor een slimme grijsaard. Die ‘Nestoriaanse opstelling’ is ook uitstekend te gebruiken om lezers voor je te winnen.    

Nestor deed op hoge leeftijd nog mee aan de oorlog tegen Troje. Inderdaad, dat bekende verhaal uit de Ilias van Homerus. Hij stelde zijn soldaten op de volgende manier op: de sterkste soldaten op de vleugels en de zwakkeren in het midden. Dat werkte uitstekend, viel ook de klassieke retorici op. Ze besloten de nestoriaanse opstelling te gebruiken in hun teksten.

 

Sterkste argumenten

De strategie van Nestor betekent dat je begint en eindigt met je sterkste argumenten. In de klassieke oudheid gebruikten ze dit vooral bij rechtzaken, waarbij een lekenjury het publiek was. Met een sterk argument breek je de weerstand en zorg je voor aandacht. De jury is bereid te luisteren naar je zwakkere argument. Als je dan eindigt met je sterkste argument, blijft dit het beste hangen. 

Laten we een paar eeuwen overslaan. De regels van Nestor worden nog steeds toegepast om nietsvermoedende lezers te verleiden en enthousiast te maken. Niet alleen in teksten, maar ook bij winkels en producten. Op de site marketingfacts kwam ik twee mooie voorbeelden tegen. 

 

Twee voorbeelden: Ikea en Tikkie

Allereerst Ikea. Ze zijn er zich van bewust dat de láátste ervaring het belangrijkste is. Dat is namelijk voor je geheugen doorslaggevender dan je beleving van het hele bezoek. Daarom bieden ze je een geluksmoment direct na de kassa’s: goedkope hotdogs of ijsjes. En iedereen zit blij in de auto. Die speurtocht in het magazijn en die lange rij bij de kassa zijn vergeten. 

Dan Tikkie, de betaalservice. Iemand vraagt je om geld te betalen voor bijvoorbeeld een etentje. Niet echt aantrekkelijk. Natuurlijk is het fijn dat het zo snel en soepel kan. Als je ooit via Tikkie betaald hebt, snap je dat ze naar Nestor geluisterd hebben. Juist, dat gifje (kort filmpje) aan het einde wat voor een lach op je gezicht zorgt.

 

Hotdog

Werk je zelf aan een overtuigende tekst? Probeer je lezers te verleiden? Of het nu een visie, advertentie of folder is? Denk dan aan Nestor. Begin sterk, win de lezer voor je, en eindig met de hotdog die je lezer niet meer uit zijn hoofd krijgt. 

 

Betere adviezen, gelukkige lezers?

Wil je meer weten over de Nestoriaanse opstelling? Van informatie een écht advies maken? Volg dan de training over adviesrapporten schrijven. Liever prikkelende teksten? Dan past de training over webteksten en nieuwsbrieven misschien beter bij je.

 

Meer tips?

Lees in dit blog hoe Vanessa Paradis (die Franse dame met het spleetje tussen haar tanden) je kan helpen om je adviesteksten overtuigender te maken. 

 

Meer informatie?

Ton Vogels

+31 6 48 16 57 03