De vraag: “Hoe kunnen we onze patiëntenfolders verbeteren?”
Een bezoek aan het ziekenhuis is voor veel mensen spannend. Daarom onthouden ze vaak niet alles wat er tijdens een gesprek gezegd wordt. Misschien hebben ze achteraf vragen. Of vinden ze het fijn om het aan vrienden en familie uit te leggen. De folders van ZGT spelen hierin een belangrijke rol. In die folders lezen patiënten bijvoorbeeld hoe ze zich voorbereiden op een opname, wat ze kunnen verwachten tijdens een behandeling of hoe en wanneer ze hun medicatie innemen. Binnen ZGT werken verschillende schrijvers (documentgebiedsbeheerders) aan deze folders. Hoe kunnen we die folders zo helder mogelijk én uniform maken?
De oorzaak: jargon in de zorg en lange teksten
Iedereen schrijft folders met de beste intenties. Toch zijn ze niet altijd kristalhelder. Wat is bijvoorbeeld een ‘bewegingsapparaat’? De oorzaak:
-
Schrijvers zijn gewend aan het medische jargon. Ze werken immers zelf in het ziekenhuis. Met andere woorden: veel blinde vlekken.
-
Teksten zijn te ingewikkeld: lange zinnen, passieve taal en vaak verhalende alinea’s.
-
De folders zijn volledig. Méér informatie is echter niet altijd beter. Sterker nog: hoe meer details, hoe minder overzicht de patiënt heeft.
De aanpak: een schrijftraining over taalniveau B1
We organiseerden een schrijftraining over het schrijven op taalniveau B1. Schrijvers leerden:
-
Welke zinnen en woorden makkelijk te begrijpen zijn voor de lezer.
-
Hoe je daarmee onzekerheid wegneemt.
-
Hoe je de vriendelijke, persoonlijke benadering tijdens het échte contact terug laat komen in je tekst.
Tijdens de training bleek ook dat alléén het schrijven met ‘B1-woorden’ niet de oplossing is. Teksten worden namelijk beter begrepen en onthouden als de structuur logisch is. Dit betekent een vaste opbouw voor de folders. En bijvoorbeeld verbindingswoorden (coherentiemarkeerders) om zinnen met elkaar te verbinden.

Het resultaat: heldere patiëntinformatie
Tijdens de training gingen de schrijvers aan de slag met hun ‘eigen’ folders. Stap voor stap – met feedback van andere cursisten én de trainer – werden de teksten duidelijker. Met als resultaat: heldere folders die bovendien passen bij de uitstraling van ZGT.
AI-agent voor patiëntenfolders
Nóg sneller en slimmer jullie patiëntinformatie verbeteren? Onze speciale AI-agent voor patiëntenfolders helpt jullie graag op weg.
Zelf beter leren schrijven voor patiënten (of andere lezers)?
- Lees in dit blog hoe je positief schrijft. Liever niet: "U mag niet bewegen in de MRI, dan lukt het niet." Maar zo: "Fijn dat u zo stil ligt, dan gaat het onderzoek sneller." Bij dit blog vind je ook een kaartje met tal van voorbeelden dat je kunt downloaden.
- Ton schreef een artikel voor het vakblad Tekstblad over begrijpelijke patiëntinformatie. Je kunt het hier lezen en downloaden.
- Bij zorgorganisaties denken we vaak mee over scherpe adviezen, bijvoorbeeld voor afdelingsleiding of Raad van Bestuur. Lees meer over deze aanpak voor heldere memo’s en notities hier.
- Hoe schrijf je auditrapporten die wél gelezen worden? Lees meer over de training die we organiseren. Bekijk de training.
Direct aan de slag met heldere teksten?
Bel of mail Ton gerust: 06 48165703 en ton@klanq.nl.
