Overtuigend adviseren bij ziekenhuizen

Een gemiddelde vergadering van de Raad van Bestuur: een overvolle agenda met memo’s en notities die niet helder genoeg zijn. Discussies gaan vooral over details en interpretaties. Iedere tekst is een nieuwe puzzel.

Dat kan anders. We helpen zorginstellingen om betere besluiten te nemen door heldere en effectieve teksten. Onze aanpak richt zich specifiek op het verbeteren van adviezen en beleidsdocumenten in ziekenhuizen. Lezers én schrijvers besparen hierdoor veel tijd. Dat is precies wat de zorg nodig heeft: minder teksten, meer aandacht voor de patiënt.

Hieronder lees je:

  • waarom besluitvorming in de zorg onnodig veel tijd kost
  • wat lezers én schrijvers nodig hebben

Daarnaast kun je:

  • een whitepaper downloaden met concrete tips
  • een online kennismakingsgesprek plannen: kan de besluitvorming in jullie organisatie beter?

 

Probleem: heldere besluitvorming in de zorg

De valkuil van veel schrijvers: ze richten zich vooral op wat ze willen vertellen. Terwijl de belangrijkste vraag is: wat wil je lezer weten?

Het effect hiervan? Besluitvorming duurt langer dan nodig. Lezers hebben immers meer tijd nodig om tot de kern te komen. Daarnaast is het soms onduidelijk waar de lezer 'ja' of 'nee' tegen zegt. Dit komt vaak later in een project aan het licht, bijvoorbeeld als het budget of de aanpak niet helemaal duidelijk zijn.

 

 

Oorzaak: onduidelijkheid over het doel van een tekst

Helder schrijven begint met helder denken. Eén van de belangrijkste vragen voordat je begint met tikken: wat is het doel van mijn tekst?

In besluitvorming kun je drie doelen onderscheiden:

  • Informeren: bijvoorbeeld over een actuele ontwikkeling.
  • Discussiëren: bepalen van de richting, vooral bij grotere onderwerpen.
  • Adviseren: ideeën over de beste oplossing.

Is het doel van de tekst niet helder? Dan vliegt deze al snel uit de bocht.

 

Oplossing: helder denken én schrijven

Bij tal van ziekenhuizen en andere zorgorganisaties hebben we voor een grote omslag gezorgd: glasheldere teksten voor de Raad van Bestuur of het management. Met groot enthousiasme van lezers én schrijvers. Want:

  • Lezers hebben minder tijd nodig om teksten te lezen.
  • Lezers weten beter waar ze 'ja' of 'nee' tegen zeggen.
  • Lezers weten beter hoe ideeën bijdragen aan de strategie.
  • Schrijvers kunnen in minder tijd betere teksten schrijven.
  • Schrijvers weten hoe je hoofd- en bijzaken uit elkaar trekt.
  • Schrijvers gebruiken AI om tijd te winnen.

 

 

Hoe zorg je voor heldere beleidsteksten?

Daarvoor hebben we een beproefde methode. Die gaat verder dan een schrijftraining of een checklist. Voor écht succesvolle verandering is het belangrijk dat:

  • Bestuurders, directeuren en managers achter deze nieuwe methode staan.
  • Schrijvers begrijpen hoe een goed advies is opgebouwd.
  • Schrijvers handvatten hebben om snel structuur aan te brengen.
  • Een eigen AI-model helpt om het denk- en schrijfproces te versnellen.

 

AI-Agent om scherper te denken én schrijven

We hebben een speciaal AI-Agent gemaakt voor adviserende teksten in de zorg. Hiermee winnen schrijvers veel tijd én maken ze betere adviezen. Met dit model kunnen ze:

  • Via slimme vragen van het model tot een eerste opzet komen van hun advies.
  • Dit advies vervolgens verfijnen en aanpassen.
  • Feedback vragen op de uiteindelijke tekst.

Deze agent gaat verder dan algemene AI-toepassingen als ChatGPT, Claude of Copilot. We hebben het namelijk specifiek getraind op adviserende teksten in de zorg.

 

Praktijkvoorbeelden: Radboudumc, IJsselland, Diakonessenhuis, Erasmus MC, Waarborgfonds voor de Zorgsector, Treant ...

De methode heeft zich inmiddels bewezen in de praktijk. Bij tal van ziekenhuizen en andere zorgorganisaties is het gelukt om heldere teksten bij de Raad van Bestuur of management op tafel te krijgen. Met als gevolg: efficiëntere vergaderingen, duidelijkere besluitvorming én schrijvers die meer rust ervaren. 

We dachten onder andere mee met:

  • Radboudumc: we organiseren open inschrijvingen waar iedere schrijver aan mee kan doen. En maken trainingen op maat voor specifieke teksten of afdelingen, denk bijvoorbeeld aan calamiteitenrapportages of kwartaalrapporten.
  • Diakonessenhuis: wat begon met een pilotgroep, resulteerde in een jarenlange samenwerking. We hielpen honderden schrijvers om te adviseren in plaats van te informeren.
  • Erasmus MC: we denken mee met specifieke afdelingen om overtuigender te schrijven.
  • IJsselland ziekenhuis: het virus van heldere teksten giert door het ziekenhuis. Van teamleiders tot verpleegkundigen, van beleidsadviseurs tot managers: iedereen volgt een training of workshop.
  • Frisius: cursisten volgen een 2-daagse masterclass om helder te denken én te schrijven.
  • Waarborgfonds voor de Zorgsector: we ontwikkelden nieuwe formats voor analyses en besluitvorming en leiden adviseurs op om dit slim te gebruiken.
  • Franciscus Gasthuis & Vlietland: verschillende afdelingen (zoals Kwaliteit) volgen diverse trainingen om overtuigender te schrijven.
  • Hartstichting: in samenwerking met de Argumentenfabriek krijgen deelnemers denk- én schrijfstrategieën om beter te adviseren.

 

Benieuwd naar onze unieke aanpak of het effect?

Daar vertellen we graag meer over. Dat kan via deze 3 manieren:

1. Plan een online meeting van een half uur

We zijn benieuwd waar jullie tegenaan lopen. En lichten graag een tipje van de sluier over mogelijke oplossingen.

2. Stuur een paar adviesteksten naar ons op

Daar maken we een analyse van. Zo kun je direct beoordelen of een andere manier van schrijven bijdraagt aan betere besluitvorming. Voor de volledigheid: een gesprek of het opsturen van teksten verplicht je tot niets.

3. Download onze whitepaper

Die vind je aan de rechterkant van deze pagina. Even naar boven scrollen. In de whitepaper vind je onder andere concrete voorbeelden van oude én nieuwe adviezen.

 

Je bereikt Ton Vogels (adviseur) via:
ton@klanq.nl
06 48165703

 

 

 

Specs van de training

  • Praktisch én direct toepasbaar
  • Mét AI-versneller
Betere besluitvorming?

Whitepaper betere besluiten

Met tips en voorbeelden