Een gemiddelde vergadering van de Raad van Bestuur: een overvolle agenda met memo’s en notities die niet helder genoeg zijn. Discussies gaan vooral over details en interpretaties. Iedere tekst is een nieuwe puzzel.
Dat kan anders. We helpen zorginstellingen om betere besluiten te nemen door heldere en effectieve teksten. Onze aanpak richt zich specifiek op het verbeteren van adviezen en beleidsdocumenten in ziekenhuizen. Lezers én schrijvers besparen hierdoor veel tijd. Dat is precies wat de zorg nodig heeft: minder teksten, meer aandacht voor de patiënt.
De valkuil van veel schrijvers: ze richten zich vooral op wat ze willen vertellen. Terwijl de belangrijkste vraag is: wat wil je lezer weten?
Het effect hiervan? Besluitvorming duurt langer dan nodig. Lezers hebben immers meer tijd nodig om tot de kern te komen. Daarnaast is het soms onduidelijk waar de lezer 'ja' of 'nee' tegen zegt. Dit komt vaak later in een project aan het licht, bijvoorbeeld als het budget of de aanpak niet helemaal duidelijk zijn.
Helder schrijven begint met helder denken. Eén van de belangrijkste vragen voordat je begint met tikken: wat is het doel van mijn tekst?
In besluitvorming kun je drie doelen onderscheiden:
Is het doel van de tekst niet helder? Dan vliegt deze al snel uit de bocht.
Bij tal van ziekenhuizen en andere zorgorganisaties hebben we voor een grote omslag gezorgd: glasheldere teksten voor de Raad van Bestuur of het management. Met groot enthousiasme van lezers én schrijvers. Want:
Daarvoor hebben we een beproefde methode. Die gaat verder dan een schrijftraining of een checklist. Voor écht succesvolle verandering is het belangrijk dat:
We hebben een speciaal AI-Agent gemaakt voor adviserende teksten in de zorg. Hiermee winnen schrijvers veel tijd én maken ze betere adviezen. Met dit model kunnen ze:
Deze agent gaat verder dan algemene AI-toepassingen als ChatGPT, Claude of Copilot. We hebben het namelijk specifiek getraind op adviserende teksten in de zorg.
De methode heeft zich inmiddels bewezen in de praktijk. Bij tal van ziekenhuizen en andere zorgorganisaties is het gelukt om heldere teksten bij de Raad van Bestuur of management op tafel te krijgen. Met als gevolg: efficiëntere vergaderingen, duidelijkere besluitvorming én schrijvers die meer rust ervaren.
We dachten onder andere mee met:
Daar vertellen we graag meer over. Dat kan via deze 3 manieren:
We zijn benieuwd waar jullie tegenaan lopen. En lichten graag een tipje van de sluier over mogelijke oplossingen.
Daar maken we een analyse van. Zo kun je direct beoordelen of een andere manier van schrijven bijdraagt aan betere besluitvorming. Voor de volledigheid: een gesprek of het opsturen van teksten verplicht je tot niets.
Die vind je aan de rechterkant van deze pagina. Even naar boven scrollen. In de whitepaper vind je onder andere concrete voorbeelden van oude én nieuwe adviezen.
Je bereikt Ton Vogels (adviseur) via:
ton@klanq.nl
06 48165703
Whitepaper betere besluiten
Met tips en voorbeelden