Communicatieplan schrijven? Dat is de laatste jaren flink veranderd

Communicatieplannen zijn verre van uitgestorven. Alleen is de verschijningsvorm de laatste jaren flink op de schop gegaan. Dat is niet zo gek. Uitgebreide epistels sluiten niet aan op de behoefte van de lezer. Daarnaast verandert de wereld sneller dan we woorden op papier kunnen zetten. Communicatie is geen plan, maar een proces. Het oude adagium van verandering via kennis, houding en gedrag gaat niet meer op. De mens zit ingewikkelder in elkaar. Gelukkig maar: voorspelbaarheid maakt het vak saai.

 

Hoe begin je aan een plan?

Om met die aanpak te beginnen. De grootste valkuil is om achter je bureau te gaan zitten en te tikken. Met andere woorden: te vroeg én in je eentje een plan in elkaar zetten. Toch gaat het in de praktijk vaak wel zo. Het plan is nodig als paragraaf of bijlage bij het grotere projectplan. Maar wat weet je op dat moment nou écht over het project of over je doelgroepen? Voorkom dat je als communicatieadviseur het gewicht van de communicatie op je schouders neemt. De eerste stap naar een goed plan: maak het een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Hoe doe je dat?

 

Vraag door. En nog een keer. En nog een keer. Projecten sneuvelen op blinde vlekken. Heb oog voor het belang van de zender en richt je vervolgens vooral op de ontvanger. Wat gaat die ervan merken? Waar wordt hij blij van? En waar niet? Het is verdraaid lastig, zo niet onmogelijk, om je te verplaatsen in een ander. Dus kom achter dat bureau vandaan. Ga kijken, luisteren, interviewen. Die rode draden zijn vaak verrassend snel zichtbaar. Dat geeft je houvast nog voordat er een letter op papier staat.

 

Communicatieframe als houvast

Schrijf het plan vervolgens ook niet alleen. Ik heb goede ervaringen met een sessie waarin je samen met je opdrachtgever of het projectteam nadenkt over communicatie. Dat is dus géén sessie waarin je het plan presenteert, maar waarin je samen de contouren schetst. Het communicatieframe van Betteke van Ruler (emeritus hoogleraar Communicatiewetenschappen) is een fijn en handig hulpmiddel daarbij. Dat blijkt ook uit de reacties: sinds haar boek over dit frame hebben verschillende adviseurs geen enkel plan meer geschreven. Dat begrijp ik wel. Het voordeel van het frame: je gaat nog niet in op details of uitvoering. Niemand heeft het al over folders of een website.

 

Wil je het artikel met tips lezen?

Je kunt het artikel hier downloaden (pdf). Of leest het hele nummer op Tekstblad Premium. Daar vind je nog véél meer tips over schrijven. Ton schreef bijvoorbeeld ook dit artikel over creatieve schrijfoefeningen voor tekstschrijvers en communicatieprofessionals. 

 

Liever meteen aan de slag?

Je kunt ook bij ons terecht voor een workshop waarin we het communicatieframe toelichten én invullen. Na zo'n sessie heb je dus een goede basis voor je communicatiestrategie. Meer weten? Bel Ton op 0648165703 of mail naar ton@klanq.nl. 

 

 

 

20220517_085328.jpg