De meeste mensen kunnen best aardig schrijven. Dat viel me pas op tijdens een training over bloggen. Toch draaien de meeste mensen hun eigen blog onbewust de nek om. Ze slaan namelijk twee belangrijke stappen over. Daar zit ook een stap bij waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord.

 

De eerste stap: maak keuzes. Formuleer een stelling voor je blog. Wat is nou eigenlijk je punt? De meeste schrijvers willen veel te veel vertellen. Het effect: je tekst verliest aan kracht. In de training merkte ik dat in één blog minimaal 3 andere blogs verborgen waren. Dat scheelt je meteen tijd om na te denken over nieuwe onderwerpen.

 

De tweede stap: de ‘nutgraph’. Een term die veel journalisten ongetwijfeld kennen. Dat is de alinea waarin je beschrijft wat je lezer eraan heeft. Waarom moet hij doorlezen? Juist, de ‘in een notendop’ van je blog. Het is de belangrijkste alinea, maar ook de meest vergeten. Meestal is het de 2e of 3e alinea van je blog. Je hebt de lezer dus nét verleid om te beginnen. Nu moet je bewijzen dat je tekst echt de moeite waard is. Bij een korte blog kan je nutgraph ook bestaan uit één zin. Heb jij de nutgraph van dit blog ontdekt?

 

 

bloggen.jpg

 

Een voorbeeld

'Trots op een ziekenhuis waar ze dit doen.' Dat was de titel van de blog toen ik vertrok bij het Radboudumc. Tijdens het schrijven had ik talloze dingen die ik wilde vertellen. Uiteindelijk bleef één onderwerp over. Zonder mezelf schouderklopjes te willen geven, is die keuze de reden waarom de blog veel gelezen is. Een keuze geeft vaart en richting. Probeer het eens!

 

Blogs schrijven waarbij lezers aan je lippen hangen? Volg de training!

Meer informatie?

Ton Vogels

+31 6 48 16 57 03