Mijn zoontje van 5 is gevallen met de step. Ik troost hem, pak de wondspray en zet hem op een stoel. ‘Dit doet maar héél even pijn,’ zeg ik geruststellend. Verkeerde woordkeuze, zo blijkt. Zijn ogen worden groot. Zijn spieren spannen zich aan.

Raar eigenlijk, waarom we vaak de nadruk leggen op het negatieve. Op de pijn. Of op de dingen die níet kunnen.

Negatieve woorden zorgen voor een negatieve reactie. Andersom werkt dat ook: positieve woorden zorgen voor een glimlach, een goed gevoel. Woorden werken als een spiegel.

In de zorg noemen ze dat Focustaal.
Of Comfort Talk.
Ik noem het: communiceren met een glimlach.

Zo eenvoudig werkt het.
â›” Zeg liever niet: “U mag niet bewegen in de MRI, dan lukt het niet.”
😊Zeg dit: “Fijn dat u zo stil ligt, zo gaat het onderzoek sneller.”

Communiceren met een glimlach is voor alle bedrijven beter. Kijk maar.

â›” Schrijf liever niet: “Het is niet toegestaan om met meer dan 4 personen deze ruimte te gebruiken.”
😊 Probeer dit: “Je kunt deze ruimte met maximaal 4 personen gebruiken.”

Voel je het verschil? Bij de eerste zin kom je in opstand. Bij de tweede zin denk je: ok, prima.

â›” Of dit dan: “Onze afdeling sluit om 17.00 uur.”
😊 Kan het ook zo: “Onze afdeling helpt je graag tot 17.00 uur.”

Wat als mijn zoontje weer van de step valt?
Dan zeg ik dit: "Dit helpt om het beter te maken."
En ik koop kniebeschermers.

👇 Lees verder onder de foto voor de gratis download

 

Download de handige reminderkaart

Meer tips om te communiceren met een glimlach? Download hier de reminderkaart. Daarop lees je hoe je dit toepast. En je vindt een lijst met voorbeelden. Handig voor boven je bureau. Of als cadeau aan die collega die op alle slakken zout legt.

 

De tips in de praktijk brengen?

Ik ontwikkelde een speciale training over communiceren met een glimlach. Hier lees je er alles over. 

 

Lezen lezers jouw teksten met een glimlach?

Dan ben je al een expert. Misschien is één van deze cursussen wel interessant voor je:

overichtelijke rapporten

heldere e-mails 

boeiende blogs

overtuigende adviesrapporten

pakkende nieuwsbrieven en webteksten

wervende vacatureteksten

 

Meer weten?

Bel of mail gerust. We denken graag mee.

  • ton@klanq.nl

  • 06 48165703