Je begon met een vonk. Een idee. Een ingeving. Maar zodra je die vonk vertaalt naar een beleidsplan is de magie verdwenen. Waarom zijn beleidsteksten zo droog als de gebruiksaanwijzing van je tosti-ijzer? Twee tips om je tekst meer leven in te blazen en je lezer wél enthousiast te maken. Mét concreet voorbeeld!

 

De meeste beleidsteksten beginnen ongeveer zo:

Deze notitie pleit voor het uitnodigen van (andere) eerstelijns fysiotherapiepraktijken om deel te nemen aan de themapoli knie zodat uiteindelijk eventueel een carrousel van eerstelijns fysiotherapiepraktijken t.b.v. ondersteuning van het spreekuur, opgezet kan worden.

 

Dat was vast niet de letterlijke tekst waarmee je een collega of je manager overtuigde. Stel je voor dat je zo praat bij het koffieautomaat. Of je idee zo introduceert tijdens een werkoverleg. Zie je de wegdraaiende hoofden?

 

Tip 1: schets de toekomst

Mensen worden enthousiast van een doorkijkje naar de toekomst. De klassieke opening van een beleidstekst is de aanleiding: het opsommen van de problemen. Niet de beste manier om je lezer enthousiast te maken. Natuurlijk, hij herkent alle obstakels. Het nadeel is dat je lezer ook wat somber aan je tekst begint.

 

Bovendien gaat hij met die mindset uiteindelijk jouw oplossing lezen. Dit betekent dat je wat extra vaatjes overtuigingskracht mee moet nemen. Door het eerst benoemen van de problemen, maakt hij in zijn hoofd namelijk extra bezwaren, zoals: “Dit probleem hou je toch.”

 

De oplossing is even eenvoudig als doeltreffend: schets je oplossing. Wat verandert er voor je afdeling of je organisatie als je dit beleid toepast? Maak daarvoor gewoon de volgende zin af: ‘Stel je voor dat …’. Het effect hiervan? Je lezer is meteen enthousiast. Met een lach op zijn gezicht leest hij je eerste alinea’s. En die bezwaren die daarna komen (de aanleiding)? Ach, dat lossen we wel op. (tekst gaat verder onder de foto)

©AnneToonen_Klanq_4443.jpg

 

Tip 2: gebruik voorbeelden

Vaak zijn beleidsplannen onpersoonlijke stappenplannen. Weliswaar staat alle belangrijke informatie erin, maar niemand heeft écht zin om het te lezen. Het is namelijk lastig om je voor te stellen wat er precies gebeurt. Maak je stappen daarom overtuigender door ze te vertalen naar een voorbeeld. Wat betekent de processtap voor je doelgroep?

 

Terug naar dat voorbeeld hierboven. Dat staat vol met abstracte procesinformatie. Wat gebeurt er als je begint met een voorbeeld? Dan krijg je zoiets als dit:

 
 

Patiënten kunnen tijdens het spreekuur altijd terecht bij een fysiotherapeut, als dat nodig is. Ze hoeven daarvoor geen aparte afspraak te maken. Bij de polikliniek knie werken specialisten en eerstelijns instellingen namelijk samen. We willen graag nieuwe fysiotherapiepraktijken uitnodigen om mee te doen aan dit spreekuur. Zo kunnen we deze zorg ook in de toekomst garanderen.

 

Zie je het verschil? Door de patiënt centraal te zetten, is de oplossing tastbaarder en aantrekkelijker. Ondanks al die beleidstaal blijven we immers mensen. We zoeken houvast in concrete voorbeelden.

 

 

Verder lezen?

In dit artikel lees je bijvoorbeeld meer over de 2 ingrediënten van een goed blog. Je adviesteksten overtuigender maken? Lees dan deze tips.

 

Uiteraard kan een training je ook op het goede spoor zetten. Bijvoorbeeld:

- een training over aantrekkelijke teksten

- of juist over beleidsteksten: rapporten en memo's.

- of als je écht een verschil wilt maken: storytelling

Meer informatie?

Ton Vogels

+31 6 48 16 57 03