Warm onder de deken. Bedlampje. En Donald Duck die in zeven sloten tegelijk loopt. Het is fijn dat sommige dingen nooit veranderen. Vroeger las ik de Donald Duck zelf, nu lees ik ze mijn kinderen voor. Met andere ogen. En inzichten.

Ook Dagobert Duck is nog steeds dezelfde gierigaard. In zijn hermetisch afgesloten geldpakhuis met geldzwembad. Bang voor de zware jongens. Gisteren las ik het verhaal over de mogelijke ondergang van Duckstad. En ontdekte ik de slimme strategie van Dagobert Duck om daar een afgeladen vrachtwagen vol geld aan te verdienen.

 

Zo is het ook met schrijven, dacht ik.

Waarschijnlijk schrijf jij nog als Donald Duck.
Terwijl je rijk kunt worden als je denkt als Dagobert.
Vooruit, ik leg het uit.

De aanleiding van dit verhaal is simpel. Een wazige voorspeller kondigt het einde der tijden aan. Paniek. Chaos. Iedereen in de war. Snakkend naar hoop. Gelukkig ís er ook hoop. Je zou namelijk veilig zijn in een mijn. Wat een toeval: Donald Duck heeft net voor veel te veel geld een mijn gekocht. Je voelt het al aankomen: vraag (of wanhoop) en aanbod komen samen. Beter kan niet.

Donald beschildert een bord met zijn aanbod (zie ook de afbeelding):

 

WIJ HEBBEN TOEVALLIG EEN FANTASTISCHE AANBIEDING VOOR U!

WANT WE ZITTEN OMHOOG MET TIEN KILOMETER MIJNGANG DIE WE VOOR 50 EURO PER STREKKENDE METER VERKOPEN.

 

20200218_164936.jpg
20200218_165009.jpg
20200218_165021.jpg
20200218_165043.jpg

 

Wat raar 

Niemand gaat op zijn aanbod in. Ze kíjken niet eens naar hem. Hoe kan dat nou? Hij heeft dé oplossing om een ramp te voorkomen. 

Dat kan Dagobert beter, denkt hij zelf. Hij koopt de mijn van Donald voor een prikkie over, beschildert een nieuw bord:

 

MIJN GELD EN IK BLIJVEN GESPAARD. IK HEB DE IDEALE SCHUILPLAATS

 

Wat raar 

Iedereen staat in de rij! Die meters mijn vliegen de deur uit. Hoe kan dat nou? Simpel: Dagobert begrijpt wat mensen nodig hebben. Hij kan niet voor niets letterlijk zwemmen in het geld. 

Mensen hebben niet jouw oplossing nodig. Ze willen geprikkeld worden, verleid. Ze zoeken de persoon die hen het beste begrijpt. Kijk maar eens naar dat bord van Dagobert: hij noemt zijn oplossing niet eens.

Niemand weet dat het over een mijn gaat.

 

Ik zie in teksten veel te veel borden van Donald Duck

We zetten ons product centraal. We zijn die verkoper met een voet tussen de deur, dat ongewenste belletje ‘of je nog een alarminstallatie nodig hebt’ of die vervelende ‘gratis-krantje-meneer?-ho-wacht-eerst-nog-even-wat-vragen-beantwoorden-voordat-ik-de-krant-loslaat’. 

Neem niet de gierigheid van Dagobert over. Maar leer wél van zijn strategie. Zonder probleem geen oplossing. Schrijven is ook verkopen. Verdiep je in je lezer, geef aandacht aan zijn zorgen. Dan rijd je binnenkort ook rond met een afgeladen vrachtwagen vol geld.

 

Schrijven als Dagobert?

Lees dan eerst eens deze blogs

hoe je de vonk terugbrengt in je beleidsplan

welke 2 ingrediënten de meeste mensen vergeten in hun blogs

 

Of neem de sluiproute

En volg meteen een training. Bijvoorbeeld deze:

Bloggen

Webteksten en nieuwsberichten

 

Meer weten?

Bel of mail me gerust: info@klanq.nl en 06 48165703.

Meer informatie?

Ton Vogels

+31 6 48 16 57 03