We leggen vaak (onbewust) de nadruk op het negatieve. Op dingen die níet kunnen. Dat is helemaal niet nodig. Als je communiceert met een glimlach, bereik je meer. In deze cursus krijgt je handvatten om dat toe te passen.

 

‘Maandag ben ik niet aanwezig. Uw mail wordt niet gelezen of doorgestuurd.’ Niet echt een warm welkom van je afwezigheidsassistent. Bedenk: wat willen mensen weten? Juist: wanneer je er wél bent: ‘Dinsdag sta ik weer voor je klaar. Kan je vraag niet wachten? Mail dan een van mijn collega’s.’

Nog zo’n voorbeeld: ‘U dient het formulier vóór donderdag terug te sturen.’

Bij woorden als ‘moeten’ en ‘dienen’ springen bij veel mensen de nekharen overeind. Die woorden zijn helemaal niet nodig: eerst adviseer je, vervolgens benoem je het positieve effect. Kijk maar: ‘Stuur het formulier vóór donderdag terug. Dan kunnen we je aanvraag deze week in orde maken.’

 

Positief communiceren: de inhoud van de workshop

We hebben een speciale workshop ontwikkeld om positief te leren communiceren. In deze workshop van 3,5 uur verdwijnen de blinde vlekken als sneeuw voor de zon. Dat doen we niet met gortdroge tips. Integendeel: cursisten kruipen in de huid van de directie van een dierentuin. Ze krijgen een klacht. Allereerst moeten ze hier op reageren via een e-mail. Vervolgens verwerken ze die informatie in een persbericht én passen ze de voorwaarden van de dierentuin aan.

Op deze manier werken ze met verschillende teksten en structuur. De basisgedachte blijft echter hetzelfde: wat kan wél? We merken dat zo’n fictieve casus goed werkt om positief te leren communiceren. Een frisse blik én afstand helpt. Vervolgens vertalen we dat naar jullie dagelijkse praktijk: wat kunnen we vanaf morgen anders doen?

 

Na deze schrijfcursus weet je:

  • Hoe je negatieve formuleringen in jullie uitingen herkent.

  • Hoe je ze eenvoudig vervangt door communicatie met een glimlach.

  • Wat de invloed van structuur en stijl is op de lezer.

 

Het voordeel voor je lezer:

  • Een positiever imago van jullie afdeling of organisatie.

  • Lezers blijken prima bereid om te doen wat je vraagt.

  • Beter contact met klanten / cliënten / patiënten / collega’s.

 

Voor wie is deze cursus?

Voor iedere afdeling of organisatie die vaak vervalt in ‘nee’ of ‘niet’ en merkt dat dit niet altijd het gewenste effect heeft. Of het nu gaat om e-mails, rapporten, memo’s of voorwaarden.

 

Praktische informatie

  • Duur: 3,5 uur

  • Maximaal aantal deelnemers: 12

  • Incompany: bij jullie afdeling of organisatie

 

Lezen lezers jouw teksten met een glimlach?

Dan ben je al een expert. Misschien is één van deze cursussen wel interessant voor je:

overichtelijke rapporten

heldere e-mails 

boeiende blogs

overtuigende adviesrapporten

pakkende nieuwsbrieven en webteksten

wervende vacatureteksten

 

Meer weten?

Bel of mail gerust. We denken graag mee.

  • info@klanq.nl

  • 06 48165703

Specs van de training

  • speciale workshop van 3,5 uur
  • Incompany: samen met je collega's